Zes tips om lekker te leven als je druk bent met werk

Gepubliceerd: 20 januari 2020

Te druk met je werk om lekker te leven? Zes tips om daar mee om te gaan.

Werk je om te leven of leef je om te werken? Eigenlijk is dat een beetje een ouderwetse vraag. Werken is leven. Van alle uren dat je wakker bent, ben je veruit de meeste aan het werk. Je collega’s zie je vaker dan je vrienden. Toch kan het wel eens aanvoelen alsof je leven buiten je baan in de knel komt. Dat je er te veel mee bezig bent. Dat het niet lukt om genoeg tijd vrij te maken voor je gezin of vrienden. Dat je het te druk hebt. Gelukkig is daar wat aan te doen. Zes tips om werk en leven op een prettige manier te combineren.
 

1. Vind een baan die bij je past

Vergelijk je werk en je hobby’s eens. Zijn je hobby’s compleet anders dan je werk? Als je in je vrije tijd graag mensen om je heen hebt, dan vind je werken in een team waarschijnlijk ook prettiger. Ben je graag buiten om te sporten? Dan is een baan in de buitenlucht misschien slim. Het mooiste is als je werk iets is dat je ook zou doen als je er niet voor betaald krijgt. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Maar een baan die bij je past, kun je zeker vinden! 

2. Kies een werkomgeving waar je je thuis voelt

Hoe word jij behandeld op je werk? Word je gewaardeerd door je baas en je collega’s? Kun je er doorgroeien of nieuwe dingen leren? Als werken en leven samenvallen, dan moet je je ‘thuis’ voelen op je werk. Dan moet er ruimte zijn voor grapjes en ontspanning. Dan moet je uitgedaagd worden en steun ondervinden als dat nodig is.

3. Neem een baan in de buurt

Je kunt de krant lezen, een filmpje kijken of een spelletje doen. Veel meer heb je niet aan de reistijd naar je werk. En dan nog alleen als je met het openbaar vervoer gaat én een zitplaats kunt bemachtigen. Daarom is elke kilometer die je dichter bij je werk woont meegenomen. Een kwartier per rit is 2,5 uur per week, is meer dan 11 uur per maand die je overhoudt voor andere dingen! Ga in overleg met je werkgever of je op een andere locatie, dichter bij huis, aan de slag kunt. En anders is het misschien de moeite waard om van baan te switchen.

4. Praat over wat je wilt en nodig hebt

Weet je chef wat voor jou de ideale werktijden zijn? Weten je collega’s dat je op woensdagavond op tijd weg moet om te kunnen trainen met je voetbalmaten? Als niemand die dingen weet, dan houdt ook niemand er rekening mee. Ook als er wat verandert in je thuissituatie, is het goed om daarover te vertellen. Bijvoorbeeld als je extra zorgtaken krijgt (zie tip 5).

5. Zorgen doe je samen

Het kan zijn dat iemand uit je directe omgeving ziek is of hulp nodig heeft en dat jij degene bent die bijspringt met extra zorg. Mantelzorg is vaak zwaar en intensief, zeker als je dit combineert met een baan. Bekijk in dat geval samen met jouw werkgever of je calamiteitenverlof kunt opnemen. Of kortdurend of langdurig zorgverlof. Als mantelzorger zijn er ook veel organisaties die je kunnen ondersteunen. Kijk eens op de overheidswebsite Regelhulp voor de mogelijkheden of op de pagina’s met meer informatie over geboorte- en partnerverlof

6. Ga sporten

Gekke tip misschien als je het gevoel hebt dat er te weinig uren in een dag zitten, maar onderzoek wijst uit dat sporten je energie geeft. Zo veel energie dat het lijkt alsof er meer uren in de dag zitten. En dat je daardoor ook echt meer gedaan krijgt. Dus ook al denk je dat je agenda het niet toelaat: neem de tijd om in beweging te komen.

Makkelijker gezegd dan gedaan?

Misschien denk je: makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als praten niet werkt, dan moet ik dus op zoek naar een andere baan? Misschien wel. Vooral als je huidige baan niet bij je past, je bij je huidige werkgever niet thuis voelt of als je elke dag te lang onderweg bent naar je werk.

In dat geval helpt Carrière je vooruit. Toe aan verandering? Neem contact met ons op of bekijk alle vacatures!