Blue Monday: niet voor jou!

Gepubliceerd: 15 januari 2020

'Blue Monday' schijnt de minst vrolijke dag van het jaar te zijn. De Britse psycholoog Cliff Arnall bedacht dat de maandag van de laatste volle week van januari de meest treurige dag zou zijn. De feestdagen en vakantie zijn voorbij, de goede voornemens zijn mislukt en de dagen zijn nog erg donker. 

Maar hee, Blue Monday is ook maar een mindset! Wist je dat ze in India rond deze tijd juist de ‘winterzonnewende’ vieren? Vanaf nu wordt het namelijk iedere dag weer wat vroeger licht! 

7 tips voor Blue Monday (maar natuurlijk ook elke andere maandag) 

1. Sta eerder op 

Ja, we weten het, dat is net wat je niet wilt. Maar als je jezelf wat extra tijd gunt voor het ontbijt (ja, dat is dat je aan tafel zit en wat eet, met verse koffie erbij of thee – moet je eens proberen!) begin je al veel minder gestrest. Dan kan je op je gemak je Insta bijwerken en lekker op tijd de deur uit gaan. Tien minuten extra meer maakt net dat verschil om relaxed de dag te beginnen. 

2. Win extra tijd 

Is het te hoog gegrepen om je wekker eerder te zetten? Win dan tijd door je de avond van tevoren voor te bereiden – of zelfs op vrijdagavond. Bepaal dan vast wat je aandoet en of je met de bus of op de fiets gaat. Maak de lunch voor de rest van de week en bewaar het in de diepvries. Want zoals gezegd: tien minuten extra tijd in de ochtend maakt het verschil. 

3. Maak slim gebruik van de tijd dat je onderweg bent 

Neem je de trein? Je kunt eindeloos terugscrollen op je Insta, TikTok video’s bekijken of een nieuwe Fortnite-skin samenstellen, maar je kunt de tijd ook gebruiken om je eigen kennis op te bouwen. Wil je bijvoorbeeld al een hele tijd meer dan drie woorden Spaans kennen? Pak het werkboek erbij of download één van de honderden taal apps. Luister naar een interessante podcast, zodat je meer weet over bepaalde onderwerpen die trending zijn in de wereld. Als je nog voordat je op je werk bent iets gedaan hebt, heb je de maandag op zak. 

4. Doe iets voor iemand anders 

Haal koffie voor je collega, zeg tegen de receptionist dat je zijn of haar inzet waardeert, geef een compliment aan de conducteur of laat iemand invoegen. Ook een glimlach doet wonderen. Lachen of een praatje maken verbetert hoe dan ook je stemming, ook als dat met een onbekende is. 

5. Plan leuke activiteiten 

Ga lunchen met een collega die je niet vaak spreekt, spreek met elkaar af om tijdens de pauze even te lopen of om na het werk te gaan sporten. Het vooruitzicht op leuke activiteiten helpt je de maandag door. 

6. Ga naar buiten 

Ga iedere dag naar buiten: het liefst in de ochtend of in de vroege middag. Ochtendlicht bevat relatief veel blauw en dat zorgt ervoor dat je lekker wakker wordt en dat je ’s nachts beter slaapt. Hoe meer daglicht je overdag ziet, hoe meer melatonine je lichaam ’s nachts aanmaakt. En dat zorgt voor een fijn humeur. Je slaap-waakritme is namelijk in balans, je voelt je meer uitgerust en dus heb je minder last van een winterdip. 

7. De gouden tip 

Nog steeds moeite met de maandag na deze tips? Dan is er nog één gouden tip. Vind een baan waarvoor je wel aan de week wilt beginnen! Werkgeluk is namelijk een belangrijk onderdeel van jouw carrière. Waarom zou je blijven hangen in iets waar je tegenop ziet, terwijl de banen voor het oprapen liggen? Hup! Wij helpen je vooruit. 

Schrijf je in en geef aan welke baan bij je past!