5 kansen voor een sterk werkgeversmerk in productie & logistiek

Gepubliceerd: 28 mei 2020


LinkedIn-(2).pngEmployer branding gaat om het elke dag weer veroveren van de hoofden en harten van je (potentiële) talent. Het is het oproepen of bevestigen van trots, bevlogenheid en enthousiasme in het werk. We spraken met Ton Rodenburg, specialist in employer branding van het Rotterdamse communicatiebureau ClubgeistBVH, over zijn visie op sterk werkgeverschap in tijden van Corona.

"Deze gekke tijd zet alle vanzelfsprekendheden op zijn kop en brengt zeer diverse uitdagingen voor verschillende bedrijven. Van bedrijven in totale stilstand naar organisaties waar het alle hens aan dek is. En alles ertussenin. Vanuit het Carrière Uitzendbureau perspectief praat je vooral over klanten en medewerkers in logistiek en productie, waar het in veel gevallen ook alle hens aan dek is. De druk om te presteren in de vitale delen van onze economie, zoals voedselvoorziening, logistiek/fulfilment of pakketbezorging is groot".

Hoe geef je in tijden van Corona invulling aan sterk werkgeverschap?

In dit artikel geven we een korte beschouwing op hoe je vandaag invulling geeft aan sterk werkgeverschap. En hoe je daarmee sterker uit deze periode kunt komen als werkgever, qua reputatie maar ook inhoudelijk met een betrokken topteam dat presteert. Aantrekkelijk werkgeverschap gaat om, vrij naar de behoeftepyramide van Maslow, het voorzien in behoeften van medewerkers aan veiligheid/gezondheid, sociale behoeften, erkenning (aandacht en waardering) en ontwikkeling. Hoe staat het vandaag daarmee gesteld in onze sector?

1. Veilig werk: veiligheid als ultieme basis

In de diepste basis van goed werkgeverschap gaat het om veilig werken. Binnen veel bedrijven zijn inmiddels goede fysieke voorzieningen getroffen om op 1.5 meter afstand te kunnen werken: er worden schotten geplaatst, aantal medewerkers in diensten vermindert, overlappende ploegendiensten uit elkaar getrokken om zo contactmomenten te verminderen en woonwerk verkeer op een veilige manier te regelen. Duidelijke  communicatie over die maatregelen is daarbij belangrijk. Niet alleen voor het gevoel van veiligheid bij medewerkers zelf, maar zeker ook voor het veilige gevoel bij het thuisfront. De rol van ons als uitzendorganisatie ligt erin om mee te denken over het borgen van die basisveiligheid voor onze flexwerkers en de ervaringen in diverse sectoren en bedrijven met klanten te delen.

2. Sociaal werk: met plezier samenwerken in een team

Waar prestaties gevraagd worden maakt teamwork het verschil. Teamwork bestaat uit een club mensen die erbij mogen horen, onderdeel uitmaken van een club. Waar het leuk is en tijd beschikbaar is  voor een praatje, grapje of relaxmoment. Waar we elkaar kennen en elkaar waarderen op wat iedereen op ‘eigen-wijze’ bijdraagt. Het bijzondere van drukke tijden is (neem bv de kerstperiode bij PostNL) dat binding dan juist op z’n sterkst is . Het teamgevoel groeit als  het team als geheel onder druk staat om samen de klus te klaren. Als het ware onder druk van een gezamenlijke ‘vijand’ (de veeleisende klant, de stroom aan nieuwe producten) wordt het team gesmeed tot eenheid.  Ruimte voor ontspanning is cruciaal, samen een bakkie, een peuk, samen pauzeren en lunchen is vitaal voor sterke persoonlijke relaties en vriendschap op het werk. Mensen verbinden zich met mensen. Organisaties die dit snappen, bouwen en onderhouden dat netwerk van verbonden medewerkers. Dit is de kans om tijdens de druk van vandaag, die toekomstvaste loyale teams te smeden. 

Organisaties zijn zo goed als hun mensen. Investeren in die persoonlijke en professionele ontwikkeling, is investeren in ontwikkeling van het bedrijf.

3. Zichtbaar werk: erkenning als mens, persoonlijke aandacht

Zoveel mensen, zoveel verschillen.  In de manier waarop we dealen met onzekerheid; mentaal, maar ook puur financieel; is er genoeg geld om de maand door te komen? Verschillen in thuissituaties, met allemaal andere gezondheidsrisico’s, allerlei vormen van zorgen voor welzijn en ontwikkeling van kinderen. Hoewel de wereld van logistiek en productie soms niet overloopt van empathische omgang met elkaar dwingt deze tijd juist ook vanuit ‘harde criteria’ voor een ‘zachte aanpak’. Als beschikbaarheid, ziekteverzuim of productiviteit onder druk staan, gaat het er nu juist om beter te kijken naar ieders individuele situatie en persoonlijke maatwerk afspraken te maken en aan vertrouwen te bouwen. ‘Hoe gaat het met je’ is de kernvraag van nu. De loyaliteit, prestatie en betrokkenheid van mensen wordt gewonnen met welgemeende oprechte aandacht voor elk individu.

 

4. Zichtbaar werk: erkenning voor je werk vanuit maatschappij en vanuit eigen bedrijf

Misschien is een van de belangrijkste winstpunten van deze tijd, dat we als maatschappij, pakketbezorgers, verpleegkundigen of medewerkers van supermarkt bewuster gaan zien, minder vanzelfsprekend ervaren en sterker gaan waarderen. In veel gevallen zijn organisaties dankbaarder en meer waarderend voor de prestaties die worden neergezet. Er wordt door veel mensen heel hard gewerkt om de ‘normaalste zaken van de wereld’ zoals de dagelijkse maaltijd, elke dag weer te realiseren. En dat wordt eindelijk eens goed gezien! De sterkste werkgevers bieden veel waardering, en vieren hun mensen voor hun bijdrage aan het laten draaien van onze maatschappij. 

Juist organisaties die mensen zien als een individu met eigen talenten en mogelijkheden, behoren tot de leiders in elk segment.

5. Werk met groeikansen en ontwikkeling

Hier ligt nog steeds een belangrijke kans om als sector verder te ontwikkelen. Wat biedt deze bijzondere tijd aan kansen voor ontwikkeling en groei van medewerkers? Er is geen eenduidig antwoord. In algemene zin worden mensen vandaag teruggeworpen op hun identiteit, en zijn ze zich misschien bewuster van wie ze zijn en waar ze staan. Een belangrijk momentum om hier nu eens met mensen over te praten. Een goed gesprek, met aandacht voor hun talent, kracht, dromen en ambities. Want iedereen is zoekende, om sterker uit deze periode te komen. Het lijkt nu geen hoofdthema in deze zeer drukke tijd in logistiek en distributie, het is business as usual. Maar het is wel een uitgelezen kans om sterker uit de crisis tevoorschijn te komen. Deze tijd vraagt immers heel nadrukkelijk om slimmer te gaan werken, te innoveren, met mensen die betrokken zijn en in hun kracht staan, effectiever worden en meer verantwoordelijkheid en eigenaarschap nemen op hun rol in het proces. Organisaties zijn zo goed als hun mensen. Investeren in die persoonlijke en professionele ontwikkeling, is investeren in ontwikkeling van het bedrijf. Juist organisaties die mensen zien als een individu met eigen talenten en mogelijkheden, behoren tot de leiders in elk segment.

Met deze vijf aandachtspunten bouwen we vandaag aan sterk werkgeverschap, en zijn we tegelijkertijd voorbereid op het ‘nieuwe normaal’, de tijd die volgt na deze crisis. We bouwen hiermee aan de reputatie van vandaag, het werkgeversmerk voor morgen. Verschilmakers en cultuurdragers zijn altijd schaars. Met een sterk werkmerk wint en bindt u de verschilmakers van vandaag en morgen.

 

Direct aan de slag met een sterk werkgeversmerk?

Meer weten over bouwen aan een sterk werkgeversmerk? Download onze driedelige serie 'employer branding’ waarin je handige tips & handvatten krijgt om direct aan de slag te gaan met het stap voor stap versterken van uw eigen werkgeversmerk.

DOWNLOAD: HET BELANG VAN EMPLOYER BRANDINGDOWNLOAD: HOE BOUWT U EEN STERK WERKGEVERSMERK?DOWNLOAD: AAN DE SLAG MET ARBEIDSMARKTCOMMUNICATIE

Direct aan de slag met een sterk werkgeversmerk

Aan de hand van praktische stappen direct aan de slag met het binden en boeien van uw werknemers? Download de whitepaper!

DOWNLOAD DE WHITEPAPER