'Soms heb ik het gevoel dat ik bij Het Klokhuis werk'

Gepubliceerd: 1 maart 2019

Lizette de Koning (46), Operationeel Manager Nederland, bijt de spits af in een reeks interviews met het team van het service center van Carrière Uitzendbureau. 

Lizette is getrouwd en heeft twee kinderen van veertien en zeventien jaar oud. Haar echtgenoot is docent natuur- en scheikunde en met hun gezin wonen ze in Rotterdam-Schiebroek. Zelf zit ze alweer zo'n 25 jaar in het uitzendvak. Na de havo heeft ze een toeristische opleiding gevolgd via Schoevers, waarna ze al vrij snel de uitzendbranche in rolde.

'Ik zag een advertentie van Olympia Uitzendbureau en dat leek me heel leuk. Er zijn wel raakvlakken met de reisbranche vanwege de intermediair functie. Alleen was het werken bij een reisbureau vrij passief: je moet wachten tot een klant binnen komt die bijvoorbeeld naar Spanje wil. Daar bel je niet achteraan met ‘Ik heb nu een mooie reis voor je’. In de uitzendbranche vond ik de dynamiek die bij me past. Ik ging aan de slag als assistente bij de vestiging in Berkel en Rodenrijs en moest nog veel leren. Ik had geen ervaring, niks. Toch groeide ik al vrij snel door tot accountmanager met een aantal klanten in mijn beheer. Daarna werd ik vestigingsmanager. Destijds hadden we te maken met veel kleine vestigingen met een bezetting van drie man. Daar leerde je heel veel van: zowel financieel, commercieel, sociaal als administratief.’

En dat leerproces is in de afgelopen 25 jaar niet gestopt. Lizette heeft in deze tijd veel ervaring opgedaan door zowel eigen als franchisevestigingen op te zetten en zelfstandig te runnen. Ook heeft ze ervaring met overnametrajecten, waaronder de laatste van de Interactief Groep. Het kantoor van Interactief in Berkel en Rodenrijs is nu een van de grootste non franchisevestigingen van Carrière geworden. Een andere grote vestiging zit in Rotterdam. Lizette is operationeel manager van beide.

‘We zitten eigenlijk nog midden in het overnametraject. De eerste periode zijn we alleen bezig geweest met de overname van de verloning en facturatie; daar moesten we continuïteit waarborgen. In deze fase kunnen we meer organisatorisch kijken: inzoomen op de diverse afdelingen, welke kwaliteiten hebben de collega’s, hoe lopen processen, waar en hoe kunnen we verbeteren? En ook de samenwerking met de klanten: wat speelt daar? Ik vind het heel leuk om me daarin te verdiepen.'

Aan de nieuwe medewerkers en het team wordt veel aandacht besteed.

'Momenteel zijn we bezig met de eerste interne opleidingen voor de vestigingsmedewerkers in Berkel. Er is al veel kennis, maar onze filosofie is dat we onze mensen allround opleiden en meenemen in het a tot z proces. Zodat iedereen bijvoorbeeld weet hoe je een loonstrook moet uitdraaien en deze ook nog eens kan uitleggen aan de uitzendkracht. Of je dat ook daadwerkelijk doet is een tweede, maar je hebt wel de kennis. We geloven dat dit positief bijdraagt in de ontwikkeling en het behoud van onze medewerkers. Er is meer begrip voor elkaar en op deze wijze spreid je de risico's binnen je organisatie. Op het moment dat iemand maar één soort kennis heeft, is dat erg afgebakend. Als deze persoon wegvalt, valt die kennis ook weg. Dus het gaat om de knowhow binnen je organisatie, en mensen laten ontwikkelen en laten groeien. We ervaren dat onze collega’s het ontzettend leuk vinden, dat ze er enthousiast van worden, nieuwsgierig zijn en meer willen weten.'

In de jaren dat ze in het uitzendvak werkt heeft Lizette zich geen moment verveeld. Dat komt onder andere door de dynamiek en de veelzijdigheid van de branche.

'Geen dag is hetzelfde. Dit wordt versterkt door het soort klanten waarmee we samenwerken. Het zijn grote organisaties die dagelijks op of af kunnen schalen in flexibel personeel. Daarnaast vragen onze relaties meer van onze dienstverlening dan het leveren van ‘handjes’. Dan moet je op een ander niveau mee kunnen denken. Bijvoorbeeld op het gebied van compliance, veiligheid of gezondheid en hygiëne. Ook willen ze weten hoe ze medewerkers, en dus ook uitzendkrachten, kunnen binden aan hun organisatie, dat is op dit moment heel belangrijk. Bedrijven willen opgemerkt worden als goed werkgever. Wij zijn daarin een tussenpersoon, de uitzendkracht vindt via ons de weg naar die werkgever. Uitzendkrachten worden nu ook veel meer gelijk gezien aan de vaste medewerker. Dat ligt niet alleen aan de cao maar dat willen werkgevers ook zelf: zij zien de waarde van elke werknemer. Want ook flexwerkers bouwen een knowhow op binnen een organisatie. Daar ligt op dit moment de key: het binden en boeien van flexwerkers. Dat kan onder andere door ze te stimuleren beter te presteren, bijvoorbeeld met een opleiding. Dat is niet alleen een verantwoordelijkheid van de uitzendbureaus maar ook van de werkgevers. Maak van een 6 een 7 en van een 7 een 8. Geloof me, in deze krappe arbeidsmarkt lopen de 7-s en 8-en niet bij bosjes rond.'

Lizette is ter ondersteuning van de unitmanager een tweedelijns aanspreekpunt voor klanten. Bij haar kunnen ze terecht voor zaken die verder gaan dan de dagelijkse planning, bijvoorbeeld op het gebied van HRM en cao.

'Onze klanten zijn heel divers. Soms heb ik het gevoel dat ik bij Het Klokhuis werk. Vandaag was ik bij Tuinderij Vers en vorige week kreeg ik een rondleiding bij PostNL. Even achter de schermen kijken. Soms, wanneer ik iets in de winkel koop, weet ik wat eraan vooraf is gegaan. Dan denk ik: wauw, daar hebben onze uitzendkrachten aan meegewerkt. Maar ik kom ook bij bedrijven waar je als consument minder mee te maken hebt. Zoals het verschepen van grind en zand. In eerste instantie lijkt dat saai, maar het is heel interessant en boeiend als je daar rondloopt en ziet hoe groot het is. Je krijgt uitleg en merkt hoe iemand niet alleen gepassioneerd is over zijn vak, maar ook serieus. Wat zijn de ontwikkelingen? Wat zijn specifieke knelpunten in hun branche? Bedrijven zijn vaak heel inventief: hetzij op groenniveau, hetzij op concurrerend niveau, ze hebben een geheel eigen visie. Dat vind ik heel interessant om mee te krijgen. Als je thuis zand geleverd krijgt voor bijvoorbeeld je achtertuin, denk je daar niet over na, maar er zit een mooie organisatie achter die daar een beleid voor uitstippelt. Daar proef je op dat moment wat van.'

Lizette legt uit dat het ondernemerschap ook diepgeworteld zit bij Carrière.

‘Dat komt omdat we zelf ondernemend zijn en met franchisenemers werken. Dat zijn ook zelfstandigen. Hierdoor kunnen we ons inleven en meedenken met onze klanten: wat is belangrijk en waarom? Onze dienstverlening beperkt zich niet tot onze openings- en sluitingstijden. Wij gaan echt een stap verder en een stap harder. Het ondernemerschap, dat zit in ons bloed.’

Bent u geïnteresseerd in een gesprek met Lizette over hoe u (potentiële) medewerkers kunt boeien en binden? Neem contact met haar op via 010 - 447 90 65 of l.dekoning@carriere-uitzendbureau.nl.

Gerelateerd nieuws

Er is geen gerelateerd nieuws gevonden.