In mijn vorige blog liet ik je zien wat je in huis moet hebben om te slagen als uitzendondernemer. Herken je jezelf en wil je graag weten welke stappen je moet zetten om succesvol te beginnen? Lees dan in dit artikel wat de praktijk van je verwacht.

 

Je hebt creativiteit nodig als uitzendondernemer, passie, drive en improvisatietalent. Maar je moet zeker ook planmatig kunnen werken. Dat begint al met je plan van aanpak.

 

Plan van aanpak

In je plan van aanpak onderzoek je je financiële mogelijkheden, maar bijvoorbeeld ook je locatie. Ga je vanuit huis beginnen of in een bedrijfsverzamelgebouw? En waar? In een winkelcentrum of juist in een buurtje waar je je kandidaten misschien makkelijker vindt? Natuurlijk helpen we je bij het opstellen van zo’n plan en we hebben voorbeelden ter inspiratie.

 

Marktbewerkingsplan

Je verdiept je flink in de markt en stelt een marktbewerkingsplan op. Dat beschrijft wie je gaat benaderen en hoe je dat gaat doen. Dus ook op dat vlak weet je wat je moet doen. Je hebt een lijst met bedrijven én liefst ook met mensen die je kunt benaderen. Vervolgens schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel.

 

Work in progress

Zo’n marktbewerkingsplan is altijd een work in progress: de eerste keer bel je en hoor je van de receptioniste wie de beslissingen op HR-gebied neemt. Je komt er langzaam achter wie de beïnvloeders zijn. Dat verwerk je natuurlijk direct in je plan.

 

Tegelijkertijd ga je op zoek naar kandidaten in jouw veld van expertise. Het is altijd wel een beetje een kip-en-ei-verhaal. Je zoekt kandidaten, maar hebt nog geen werk voor ze. Of je hebt een opdrachtgever maar nog geen kandidaten. Dat is niet anders: je moet er even doorheen.

 

Bellen, bellen, bellen

In de praktijk betekent dit dat je gaat bellen, bellen, bellen, afspraken regelen en die opvolgen. En je stopt niet tot er business is. Het is een kwestie van volhouden, leads opvolgen en vervolgens in een vaste structuur blijven bouwen. Je zoekt naar wat jou onderscheidt en brengt dat over het voetlicht. Je zoekt de balans tussen commercieel denken en dienstbaar zijn. Soms schiet je die eerste tijd misschien door of vlieg je uit de bocht. Het hoort erbij.

 

Focussen

En al die tijd staan wij als Carrière achter je. We zorgen ervoor dat je kunt sparren, dat je zoveel mogelijk ontlast wordt op administratief gebied en dat je je kunt focussen. Je krijgt bovendien allerlei trainingen die je helpen deze eerste fase met succes te doorlopen. Je wordt gecoacht en je kunt met al je vragen bij ons terecht. Daarnaast is er het hechte netwerk van je collega-ondernemers. Zij ondersteunen je vanuit hun eigen ervaring en misschien sturen ze je ook wel je eerste klanten.

 

Enerverende tijd

Het is kortom een combinatie van kennis, kunde en de juiste instelling die ondernemers bij Carrière doet slagen. Daar moet je voor willen gaan. Het is een enerverende tijd en je zult af en toe het idee hebben dat je in cirkeltjes loopt. Maar we weten inmiddels wat de weg naar succes is en we weten dat wie zich inzet en de kwaliteiten heeft, slaagt.