Na twee dagen vrij moet je weer aan de slag. Het is ook elke week hetzelfde en voor sommige mensen is de maandagblues echt een ding. Carrière helpt je vooruit door maandelijks veelvoorkomende vragen van uitzendkrachten te beantwoorden en tips te geven voor meer werkplezier. Deze keer: hoe tackel ik de maandag?

 

Elise (magazijnmedewerker, 26) mailde ons:

Ik heb op dit moment echt best een leuke baan, maar toch vind ik de maandag verschrikkelijk. Ik zie er als een berg tegenop en dat verpest soms zelfs mijn zondag!

 

Hoe vet je weekend ook was, erna volgt onvermijdelijk de maandag. Niet meer uitslapen, niet meer lummelen, geen feestje in het vooruitzicht. Opstaan, onderweg en aan de slag. En dat (vaak) vijf keer achter elkaar. Dit zijn onze tips om de zwaarste dag van de week eronder te krijgen.

 

1. Sta wat eerder op

Ja, we weten het, dat is net wat je niet wilt. Maar als je jezelf tijd gunt voor je ontbijt (ja, dat is dat je aan tafel zit en wat eet, met verse koffie erbij of thee – moet je eens proberen!) begin je al veel minder gestrest. Tien minuten meer maakt alle verschil.

 

2. Win tijd

Is het te hoog gegrepen om je wekker eerder te zetten, win dan tijd de avond van tevoren, of zelfs al de vrijdag van tevoren. Bepaal dan vast wat je aandoet, of je met de bus of op de fiets gaat. Smeer je boterhammen voor de rest van de week en stop ze in de diepvries. Want zoals gezegd: tien minuten meer in de ochtend maakt alle verschil.

 

3. Gebruik de tijd die je onderweg bent

Je kunt eindeloos terugscrollen op je Insta of een nieuwe Fortnite-skin samenstellen, maar je kunt ook eindelijk eens meer dan drie woorden Spaans leren, een boek lezen of luisteren of meer van de wereld te weten komen door een podcast te downloaden. Als je nog vóór je op je werk bent iets GEDAAN hebt, heb je de maandag op zak.

 

4. Doe iets voor iemand

Betaal een espresso voor degene achter je in de rij bij de koffiezaak, zeg tegen de receptioniste dat je haar waardeert, geef een compliment aan de conducteur, laat iemand invoegen. Zij blij, jij blij.

 

5. Plan iets leuks

Ga lunchen met een oude vriend, spreek af even naar buiten te gaan tijdens je pauze of om na het werk te gaan sporten. Het vooruitzicht op iets leuks helpt je de maandag door.

 

6. Focus op wat je leuk vindt

Veel van de nare gevoelens die mensen op maandag hebben komen door alle klussen waar ze tegenop zien. Concentreer je in plaats daarvan op de leuke dingen die je gaat doen. Daar krijg je energie van.

 

7. De gouden tip

Helpt dit allemaal niet? Dan is er nog één gouden tip. Zoek werk waarvoor je wel aan de week wilt beginnen! Waarom zou je blijven hangen in iets waar je tegenop ziet, terwijl de banen voor het oprapen liggen? Hup!