Wat had ik deze kop graag zonder aanhalingstekens boven mijn artikel gezet. Stel je voor dat ik kon voorspellen wie van alle potentiële franchisenemers het gaan maken. Karin: welkom, jij gaat het maken. Sorry Karel, met jou wordt het nooit wat. Maar nee: het is altijd een combinatie van factoren en er zijn zo veel variabelen ...

 

Dat gezegd hebbende: er zijn natuurlijk wel een aantal kenmerken die we bij onze succesvolle ondernemers terugzien. Ze denken ‘groot’, ze houden van wat ze doen en zijn daar goed in, ze laten zich niet uit het veld slaan en gaan door waar een ander stopt. Op die kenmerken wil ik in dit blog inzoomen.

 

Groot denken

Om bij het begin te beginnen: onze beste franchisenemers zijn mensen die zoals gezegd ‘groot’ denken. Ze zitten er niet in voor de korte termijn, maar durven hun keuzes op de lange termijn af te stemmen. Hebben ze geen werk voor een kandidaat, dan kijken ze of collega’s hem of haar kunnen plaatsen – ook al levert dat minder marge op. Ze blijven investeren (of gaan juist investeren) op momenten dat het financieel minder gaat. Ze vragen collega’s een vacature te vervullen om zo de relatie met een goede opdrachtgever goed te houden.

 

Hart en hard commercieel inzicht
Een goede ondernemer denkt groot en is daarbij commercieel. Toch loont keihard zakendoen alleen als je dat weet te combineren met iets waar je hart voor hebt. Ik ken een franchiseformule die op alle vestigingen snelle jongens aan het roer zette. Commerciële doeners met een goed netwerk. Maar ze hielden niet van personeel, hadden geen affiniteit met het product en vonden klanten ook maar lastig. Ik hoef je niet te vertellen hoe dat afliep. Andersom is net zo goed funest: ik ken ook iemand met zo veel passie dat hij een bedrijf compleet ging reorganiseren zonder een deal te sluiten. Het gaat om de combinatie.

 

Volhouden

Bellen en nee krijgen. Bellen en nee krijgen. Bellen en nee krijgen en dat honderd keer. Wat denk jij dan? Ik hou er mee op, dit heeft geen zin? Of: ik bel nog een keer, want ik ben nog nooit zo dicht bij mijn eerste ja geweest! Onze meest succesvolle ondernemers werken knetterhard en laten zich door tegenslagen niet uit het veld slaan. Ze weten dat ze een goed plan hebben en werken volgens een bewezen formule. Ze stoppen er gewoon veel energie in en heel veel tijd en als dat niet helpt stoppen ze er nog meer energie in en nog meer tijd. Zo dwing je succes af.

 

Red jij het?
Al weet ik kortom wat succesvolle franchisenemers kenmerkt: ik ga er nog steeds geen hand voor in het vuur steken of jij het redt of niet. Misschien heb je een uitstekend netwerk, maar ben je te eigenzinnig om met een merk als dat van ons samen te werken. Misschien heb je een sterke financiële basis, maar zijn je organisatorische vaardigheden te beperkt om met alle vrijheid effectief om te gaan. Wie weet ben je geweldig in deals sluiten, maar kom je je beloften niet na.

 

Ondernemers worden wel eens in allerlei typen onderscheiden: de doener, de expert, de pragmaticus, bijvoorbeeld. Maar in feite moet je als uitzendondernemer voor Carrière al die types in je hebben. Je kunt netwerken, deals sluiten, administreren, kent de wetten, weet anderen te motiveren, houdt van planmatig werken en geniet van improviseren. Toch geloof ik niet in schapen met vijf poten: die struikelen. Dus denk jij dat je hebt wat er nodig is en weet je ons daarvan te overtuigen: kom maar op!