Een historische krapte op de arbeidsmarkt betekent ook historische kansen voor de uitzendondernemer. Peter van der Helm verdiept zich in de trends en de bijbehorende kansen voor uitzendondernemers in 2019.

 

Gevraagd: personeel, medewerkers, freelancers, interimmers. Het kan je niet ontgaan: er is een enorm gebrek aan arbeidskrachten. Alleen in het derde kwartaal al zijn er 4,2 miljoen vacatures geplaatst. Sterker nog: elke vacature is zes keer gepost - bizar! Slimme uitzendondernemers spinnen daar garen bij: dit is het moment waarop je je kunt onderscheiden. Dan moet je wel inspelen op de trends en kansen in de markt. In deze blog geef ik je er vijf.

 

Trend en kans 1: je netwerk telt

Zo’n 60 procent van de werkgevers heeft te kampen met een tekort aan arbeidskrachten. De werkloosheid is gedaald tot onder de 5 procent en komend jaar gaan we naar de 3,5. Hoe kom je dan nog aan nieuwe mensen? Recruiter aannemen? Dat gaat je niet helpen, in deze markt is dat niet genoeg. Het draait om je netwerk. Je moet die binding al hebben, anders ben je te laat. En wie investeren al sinds jaar en dag in hun netwerk? Tja, uitzendondernemers.

 

Trend en kans 2: meer is niet altijd nieuw

Het aantal mensen zonder baan is historisch laag, maar daar hoef je je niet blind op te staren. Sterker nog: het aantal banen neemt veel sneller toe dan het aantal mensen die beschikbaar zijn. Toch is dat geen reden om bij de pakken neer te zitten. Er zijn namelijk kansen genoeg: mensen kunnen méér gaan werken of je kunt ze ergens losweken en verleiden bij jouw opdrachtgever te beginnen. In Nederland gaat zo’n 12 procent van de werkende bevolking met de pest in zijn lijf naar zijn werk. Die zitten gewoon niet op de juiste plek en wachten op jouw aanbod.

 

Trend en kans 3: zoek de opening                        

De krapte heeft onmiskenbaar grote voordelen voor uitzendondernemers. Een daarvan is dat ook grote partijen merken dat ze er met één partij niet komen. Exclusieve contracten worden opengebroken - niemand kan meer álle vacatures vervullen. Dat zet deur open voor ondernemende derden. Maak daar gebruik van; dit is je kans.

 

Trend en kans 4: arbeidsmarkt = werknemersmarkt

Veel werknemers kunnen werken waar ze willen. Een gemiddelde IT’er krijgt zo veel job offers dat hij keuzestress heeft, bij wijze van spreken. Jouw kans als uitzendondernemer ligt erin om werknemers mee te nemen en een beleving te bieden. Je wacht niet tot ze bij jou aankloppen, maar zoekt ze op en neemt ze mee naar een nieuwe baan. Door contact te houden, interesse te tonen, gevraagd en ongevraagd informatie te geven, bied je iets waar geen enkel geautomatiseerd proces tegenop kan.

 

Trend en kans 5: uitzenden = een vak

Vroeger deed je je kunstje en dat was het dan. Nu moet je blijven vernieuwen, onderzoeken, experimenteren, aanpassen en evalueren. Wat gisteren werkte, is vandaag achterhaald. Je hebt te maken met vijf verschillende generaties werknemers met allemaal hun eigenaardigheden, verlangens en ambities. Alleen de professionele uitzendondernemer kan daarmee uit de voeten.