Als ondernemer moet je je tijd verdelen over zeer veel verschillende activiteiten. Het merendeel van deze activiteiten dragen niet direct bij aan een hogere omzet. Vaak zorgt het zelfs voor minder focus en legt het beslag op je kostbare tijd. Het is dan ook niet vreemd dat veel ondernemers op zoek gaan naar een manier waarop ze ‘slim’ kunnen ondernemen. Denk hierbij aan het uitbesteden van activiteiten waar je zelf minder goed in bent. Op die manier heb je meer tijd over voor de dingen waar je echt goed in bent en het verschil maakt (lees: meer omzet).

 

In je eentje, maar niet alleen

Mijn stelling is dan ook ‘succesvol ondernemen kun je niet alleen’. Dit kan door middel van het uitbesteden van activiteiten, maar ook door het vinden van de juiste sparringpartners. Denk hierbij aan een coach met verstand van strategische ontwikkeling. Een goede boekhouder of accountant. Iemand die je huisstijl ontwerpt en iemand die je website bouwt en onderhoudt. Een marketeer die je online advertentiecampagnes bedenkt en een ander die een foldertje voor je maakt om huis-aan-huis te verspreiden.

 

Jij bent de trekker

Bij grote klussen kun je verder samenwerken met andere zelfstandigen. Maar jij bent de trekker, voor alles wat op je pad komt. En dan is er nóg een belangrijk nadeel. Als je alleen werkt, is het lastig om een bedrijf op te zetten dat bij een verkoop waarde vertegenwoordigd. Alles hangt aan jou. Ook alle financiële risico’s.

 

Daarom samen

Als je de nadelen op een rijtje zet, zijn de voordelen van een ondernemerschap in samenwerking evident:

  • Je kunt taken verdelen
  • Je kunt je richten op waar je goed in bent
  • Je kunt sparren
  • Je hoeft niet alles zelf of alleen te beslissen
  • Je deelt verantwoordelijkheden.

 

Hoe samenwerken?

Maar ook nu zul je weer moeten kiezen: hoe werk je samen? Dat kan op allerlei manieren die verschillen in intensiteit van samenwerken en aard van de gemaakte afspraken. Bied je samen diensten aan? Koop je samen in? Sluiten je een marketing-  en distributieovereenkomsten af?

Er zijn ongelofelijk veel verschillende samenwerkingsvormen. Ik noem er een paar (de lijst is veel langer):

  • dealerorganisatie
  • franchising
  • inkoopcombinatie (inkoopvereniging)
  • joint venture
  • shop-in-shop
  • vrijwillig filiaalbedrijf

 

Vanuit mijn eigen achtergrond kan ik je vooral meer vertellen over inkoopcombinatie en franchise, twee van de meest voorkomende samenwerkingsvormen.

 

Inkoopcombinatie: samen sta je sterk

Een inkoopcombinatie is een samenwerkingsvorm tussen ondernemers (vaak op coöperatieve basis) die de inkoopcondities voor de aangesloten ondernemers proberen te verbeteren. Samen sta je sterk en dwing je lagere inkoopprijzen af of krijg je voorrang. Meestal is niemand de baas. De inkoopcombinatie neemt besluiten op basis van gelijkheid: meestal democratisch of met instemming van alle deelnemers. Meedoen is vaak relatief vrijblijvend.


Franchising: samen sta je nóg sterker

Franchising is een hechte vorm van samenwerking tussen ondernemers die onder een gemeenschappelijke naam en met een uniforme uitstraling naar buiten treden.

Het mooie van franchisen is dat je profiteert van de kracht, kennis en professionaliteit van een landelijke organisatie en die combineert met jouw lokale netwerk. Vaak neemt de franchisegever veel activiteiten bij je uit handen waardoor jij je meer focussen en het realiseren van omzet. Daar staat tegenover dat je een deel van je omzet of winst afdraagt. Maar als je uiteindelijk meer winst over houdt dan wanneer je er alleen voor staat, is dat niet zo erg.

 

Volgende keer: De voor- en nadelen van franchisen

Over de voor- en nadelen van franchisen is nog veel meer te zeggen. Daarover de volgende keer meer.  

Meer weten over franchise bij Carrière? Lees dan hier meteen verder.