Franchisen? Kies de uitzendbranche!

Grootste kansen

Wie objectief naar de groei in de markt kijkt, ziet dat binnen de sector dienstverlening de uitzendmarkt het hardste groeit. Flexwerk wordt bovendien steeds normaler: begin 2017 had nog maar 60 procent van de werkzame beroepsbevolking een vast contract. Natuurlijk wordt de arbeidsmarkt ook krapper. Dat wil zeggen dat ook uitzendkrachten niet voor het oprapen liggen. Maar wie goed netwerkt, heeft nu ook daadwerkelijk prachtige mogelijkheden.

 

Veranderd imago

Dat zoveel meer mensen een flexcontract hebben, verandert het imago van de branche meer dan alle andere ontwikkelingen. Vroeger was een uitzendbureau voor mensen die geen baan konden vinden. Nu is het voor velen een belangrijk onderdeel van een carrièrepad geworden. Het is een goede manier om bij te leren, je te oriënteren en je horizon te verbreden.

 

Een rol van betekenis

Als uitzendondernemer speel je hierdoor ook een rol van betekenis. Jouw inspanningen hebben direct effect op het leven van een uitzendkracht. Maar het gaat verder dan dat; ook bedrijven hebben je echt nodig en zien je meerwaarde. Jij helpt de 24-uurseconomie aan de gang houden, krapte opvangen en concurrentiekracht vergroten. Dat maakt uitzenden een enorm dankbare taak. Iedereen is blij om je te zien!

 

Een echt vak

Uitzenden is inmiddels wel een echt vak geworden. Het lijkt best simpel: twee partijen bij elkaar brengen, maar er is veel kennis nodig: van mensen, organisaties, opleidingen, doorstroommogelijkheden, beroepsprofielen en -competenties. En ook al staat er een grote organisatie achter je, heb je alsnog wat juridisch inzicht en verstand van financiën en marketing nodig. Je moet commercieel kunnen denken en van nature ondernemend en sociaal zijn, een mensenmens. Kortom, het is niet voor iedereen weggelegd.

 

Verschil maken

Maar als je kiest voor uitzenden, dan heb je ook wat. De investering is relatief laag, je hoeft geen fysiek kantoor neer te zetten en je kunt overal werken. Je kunt bovendien nergens zó snel successen vieren als in de uitzendbranche. Het werk is dynamisch: je rent voor je klanten, je rent voor je uitzendkrachten, maar alle inspanningen hebben resultaat. Je maakt een groot verschil met kleine dingen: je zorgt dat de juiste man of vrouw op de juiste plaats terecht komt. En dan krijg je wat je verdient: een goed belegde boterham. Of croissant. Of een sneetje desem met paté, zongedroogde tomaat en avocado. Het is aan jou!

 

In mijn volgende artikel laat ik zien wat de trends en groeikansen zijn in de uitzendbranche.

 

Gebruikte bron: Rabobank