5 tips voor thuiswerken (met kinderen)

Gepubliceerd: 16 maart 2020
Naarmate er steeds meer maatregelen genomen worden om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, werkt een groot deel van Nederland thuis. Veel ondernemers zijn bekend met on remote werken, maar hoe doe je dat als je het als ondernemer (in spe) niet gewend bent? En met kinderen in huis? De scholen en kinderopvang zijn immers drie weken gesloten, behalve voor wie tot 'vitale beroepsgroepen' behoort. Carrière deelt de volgende vijf tips.

1. Hou kantoortijden in huis aan
Ondernemers herkennen het: er is altijd werk te doen. En wanneer je thuis bent loop je snel het risico om de balans tussen werk en privé te vergeten. Vooral in deze bijzondere tijd waarbij het coronavirus ervoor zorgt dat alles anders is, is de balans tussen werk en privé belangrijker dan ooit. Hou daarom de werktijden aan die je normaliter hanteert. Dat brengt structuur voor jezelf, maar ook voor het gezin.

2. Plan de werkdag
Maak een checklist met werkzaamheden die je af kan vinken. Begin met de belangrijkste taken die je als ondernemer moet uitvoeren. Zet daar ook de tijd en verwachte duur bij. Vraag jezelf af: is dit haalbaar? Want waarschijnlijk ben je iets minder productief als de kinderen er zijn. Plan in sommige gevallen wat extra tijd in, in plaats van dat je méér taken toevoegt aan de checklist.

3. Pauzeren
Reality check: jouw werkdag als ondernemer thuis is anders met kinderen om je heen. Hoogstwaarschijnlijk zullen een aantal momenten op de dag van je vragen om het werk even neer te leggen. Neem de tijd en aandacht om samen bezig te zijn, waarna je het werk weer verder oppakt. 

4. Zorg voor de nodige tools
Werk samen met anderen op afstand door de juiste tools te gebruiken. Software van Microsoft en Google is speciaal vanwege het coronavirus gratis te gebruiken, zodat thuiswerken makkelijker wordt. Dit is ook een goed moment om je WiFi snelheid te checken en wellicht aan te passen. Want niet alleen is snel internet belangrijk voor jouw ondernemersnetwerk en je werk, denk ook aan Netflix, YouTube, smartphones, tablets, et cetera. Snel internet is nu echt de meest belangrijke tool.

5. Maak zoveel mogelijk duidelijke afspraken
We snappen het: met het gezelschap van kinderen is de scheidingslijn tussen werk en privé wellicht lastiger te vinden. Maak daarom afspraken met iedereen in huis en hou dan de checklist van tip 2 erbij. Maak voor iedereen visueel wanneer je met het meest belangrijke bezig bent en dus niet gestoord kan worden. Op deze manier maak je ook meteen duidelijk wanneer er meer ruimte is voor ontspanning. 

Ondernemen is improviseren

In deze blog werd het al gezegd: 'ondernemers worden weleens in allerlei typen onderscheiden: de doener, de expert en de pragmaticus bijvoorbeeld. Maar in feite moet je als uitzendondernemer voor Carrière al die types in je hebben. Je kunt netwerken, deals sluiten, administreren, kent de wetten, weet anderen te motiveren, houdt van planmatig werken en geniet van improviseren.'

De ondernemers bij Carrière hebben al die types in zich. Ook in een onvoorspelbare situatie zoals nu wordt er geïmproviseerd en worden er oplossingen gevonden zodat het werk door kan gaan. Spreekt dit jou ook aan en wil je meer content zien over ondernemen bij Carrière Uitzendbureau? Klik dan hier.