Als je als ondernemer besluit om te gaan franchisen, is dat meestal omdat je graag op een rijdende trein stapt. Dat is dan ook een van de grote voordelen. Je wéét dat de formule werkt. Maar er zijn meer redenen om te kiezen voor franchisen. In deze blog lees je wat die voordelen zijn, meer specifiek voor franchisenemers in de uitzendbranche, want daar schrijf ik nu eenmaal voor.

 

Voordeel 1: De kracht van een grote organisatie

Als franchisenemer kun je tegelijk groot en klein beginnen. Je werkt misschien nog vanuit een gedeeld kantoor of zelfs vanuit huis, zonder medewerkers of compagnon, maar je hebt de slagkracht van een grote organisatie.

 

Privacywet

Een goed voorbeeld is de nieuwe privacywet die onlangs van kracht werd. Veel zzp’ers zijn dagen, misschien wel weken bezig geweest om alles te regelen. En dan nog weten ze niet zeker of ze de letter van de wet volgen.

 

Gedegen protocollen

Als franchisenemer weet je dat alle protocollen voor het waarborgen van de privacy van je klanten, medewerkers op de juiste wijze gewaarborgd is. En als je uitzendondernemer wordt geldt dat ook voor alle mensen voor wie je bemiddelt. Daar heeft namelijk de franchisegever voor gezorgd. Sterker nog: alles is gecheckt en gedubbelcheckt door ervaren juristen. Welke freelancer kan dat betalen?

 

Inkoopregelingen

Nog een voorbeeld: je wilt folders laten maken. Je kies voor een professionele vormgeving en hoge kwaliteit drukwerk. Hm, best kostbaar. Maar een stuk betaalbaarder als je met heel veel uitzendondernemers een vormgever en drukker kiest die flinke kortingen geven vanwege de omvang van de opdracht. 

 

Voordeel 2: De service en kwaliteit van een kleintje

Als je de professionaliteit en ervaring van een grote landelijke onderneming combineert met de service en kwaliteit die alleen een lokale ondernemer kan bieden, dan heb je the best of both worlds.  Dat geldt voor jou, als ondernemer, maar zeker ook voor je klanten.

 

Kijk, vroeger had je vooral kleine zaken. Die verenigden zich tot regionale ketens. Dat groeide via landelijk en Europees naar wereldwijde ondernemingen. Je laat nu met hetzelfde gemak als je vroeger naar de detaillist op de hoek ging, producten uit China komen.

 

Voor diensten is dat anders. Zaken doen in Amsterdam is anders dan in Brabant, wat ook weer anders is dan zaken doen in Zeeland. Die vertaalslag naar de lokale omstandigheden is wat mensen willen, als ze diensten afnemen.

 

Alles wat niet direct met je dienst te maken heeft, outsource je naar de centrale organisatie. Dat kost natuurlijk ook wat, maar dat verdient zich, als het goed is, eenvoudig terug omdat je je echt focust op je core business.

 

Voordeel 3: Je creëert waarde

Als een ondernemer met pensioen wil, kan hij in veel gevallen proberen zijn zaak te verkopen. Als franchisenemer is dat een stuk makkelijker dan wanneer je in je eentje onderneemt. Denk maar aan de lokale frietboer die vertrekt en zijn eigen vaste klantenkring heeft. Een filiaal van McDonalds is sneller verkocht.

 

Nadeel: Geen eigen naam op de gevel

 

Kom je bij ons franchisen, dan staat er straks Carrière op je gevel. In grote rode letters. Wil je echt in alles je eigen stempel drukken? Dan moet je wellicht geen franchisenemer worden. Franchisenemers zijn ondernemend, - dat moeten ze ook zijn - maar hun ondernemerschap komt tot bloei als dat geworteld is in de solide basis van de franchiseorganisatie.

 

Volgende keer vertel ik je waarom de uitzendbranche zo’n geschikte branche is om in te franchisen.